
Jens Østergaard
|
Hilda Sehested (1858 - 1936)
Hilda Sehested er født på den fynske herregård Broholm som datter af godsejer Frederik Sehested.
Hun voksede op i et kulturelt kreativt og politisk bevidst miljø.
Faderen var en fremragende arkæolog, som har indlagt sig blivende fortjeneste gennem sin imponerende forskning, og blandt hendes brødre kan nævnes Hannibal Sehested, som var en betydningsfuld politiker og virkede som konseilspræsident 1900-01.
Hilda Sehesteds rige musikalske evner blev plejet på fornemste vis. Hun studerede hos den berømte teoretiker Orla Rosenhoff og hos komponisten C.F.E.Horneman, og hendes uddannelse som pianist blev afsluttet med studier i Paris.
Som så mange andre begavede komponister fra samtiden måtte Hilda Sehested opleve at blive stillet i skyggen og med tiden ganske fortrængt fra det officielle mu-sikliv af den altdominerende skikkelse i dansk musik i 1900-tallets begyndelse: Carl Nielsen. Hun tilhørte hans vennekreds og har beskrevet hans kunstneriske særpræg med stor indlevelse. Det er næppe tilfældigt, at Carl Nielsen i et dagbogsnotat fra 1911 skriver følgende: ”…Spillede symfonien [Sinfonia Espansiva], som mere forundrede end begejstrede de fleste. Frk: Sehested forstod mig bedst”.
Hilda Sehested var en alsidig begavelse. Hun skrev orkestermusik og kammermusik, korværker og sange og – som det uden tvivl betydeligste værk – operaen Agnete og Havmanden.
Denne opera blev indleveret til Det Kongelige Teater i 1913 og straks anbefalet til opførelse af teatrets kapelmester Frederik Rung. Det må have været en af Rungs sidste embedshandlinger, han døde kun en måned senere. Kort efter tog hans kapelmesterkollega Carl Niel
sen sin afsked, teatret blev ramt af en langvarig økonomisk og kunstnerisk krise, og Første verdenskrig brød ud.
Alle disse omstændigheder var ikke til gunst for Hilda Sehesteds opera, og den nåede aldrig til opførelse.
I vore dage, hvor så mange af den tids danske komponister er ved at blive rehabiliteret, har også Hilda Sehested påkaldt sig fornyet opmærksomhed blandt sangere og musikere. Hun beundres af fagfolk – som i sin tid af Fr. Rung – for sit overlegne musikerskab. Hendes eminente melodiske sans understøttes af et rigt varieret kontrapunktisk satsarbejde og en sjælfuld harmonik.
At vække Hilda Sehesteds opera Agnete og Havmanden til live efter næsten hundrede års tornerosesøvn ville være en indlysende retfærdighedshandling, og 150-året for hendes fødsel er den oplagte anledning.
Som musikhistoriker kan jeg på det varmeste anbefale, at der sikres Hilda Sehested-komiteen midler til at gennemføre dette smukke og ambitiøse projekt.
Kilder til Hilda Sehested
Litteratur og værkfortegnelse
En værkfortegnelse og oversigt over trykte kilder om Hilda Sehested findes i Komponisten Hilda Sehested, Meddelelse fra Musikhistorisk Museum og Carl Claudius' Samling III, København 1986, side 17 - 42.
Tine Bagger Sørensen og Dorrit Vejen Hansen: Hilda Sehested (1858-1936) - en dansk komponists liv og musik. Upubliceret speciale fra Musikvidenskabeligt Institut, Københavns Universitet, København 1993.
Indspilninger
Folkevise, Elvervise Songs by Carl Nielsen and His Pupils. Lars Thodberg Bertelsen, sang og Tove Lønskov, klaver. Danacord, DACOCD 472 (1998)
Suite for trompet og orkester i B-dur Danish Romantic Concertos for Trumpet & Trombone. Ketil Christensen, trompet - Aalborg Symfoniorkester dirigeret af Henrik Vagn Christensen. Rondo RCD 8359 (1998)
Suite for kornet og orkester (2. Sats) The Church Concerto. Ketil Christensen, trompet – The Moravian-Silesian Chamber Orchestra, Ostrava dirigeret af Pavel Vitek. Rondo RCD 8355 (1997)
Septet for trompet, 2 violiner, viola, violoncel, kontrabas og klaver Trumpet Concertos, vol. 5: Danish Brass Music from the Twentieth Century. Ketil Christensen, trompet – Johannes Søe Hansen og Sarah McClleland violin – Henrik Olsen, bratsch – Eero Voitk, cello – Dariusz Mizera, kontrabas – Anne Øland, klaver Rondo RCD 8351 (1997)
Fantasistykker for violoncel og klaver (1906) Cello and piano. Morten Zeuthen, cello – Amalie Malling, klaver Dacapo-Marco Polo, 8.224052 (1996)
Suite for trompet og klaver Trumpet Concertos, vol. 4: Original Danish Romantic Brass Music. Ketil Christensen, trompet – Alice Nørregaard, klaver Værket er revideret af Ketil Christensen og Alice Nørregaard Rondo RCD 8350 (1995)
|